Kościół na kartce pocztowej 1904 r.
Kościół od strony południowo-zachodniej
Wnętrze kościoła na starej fotografii
Wnętrze kościoła obecnie - widok z chóru
Nowe organy

W niedzielę 26 sierpnia 2018 r. po Mszy św. wieczornej odbył się piąty - ostatni letni koncert U Serca Jezusowego. Wystąpili: Łukasz Rogowicz (organy) i Maciej Gwóźdź (trąbka barokowa).

Program koncertu był bogaty, znalazły się m. in. utory poświęcone Matce Bożej - wszak przeżywaliśmy Uroczystość Matki Bożej Jasnogórskiej, polskich artystów: Feliks Nowowiejski, Marian Sawa, Michał Lorenc, a także utwory takich mistrzów, jak: Johann Sebastian Bach, Jeremiash Clarke, Ennio Moriccone, Cesar Franc. 

KONCERT ORGANOWY: Niedziela 26.08.2018 Nowy Tomyśl NSPJ

Łukasz Rogowicz – Organy / Maciej Gwóźdź – Trąbka

Program koncertu:

1.”Trumpet voluntary” –Jeremiash Clarke

Jeremiah Clarke (ur.1674, zm. 1 grudnia 1707) - kompozytor angielski doby dojrzałego baroku. Swą karierę muzyczną rozpoczął jeszcze za czasu rządów Karola II w 1685 roku. Komponował głównie muzykę liturgiczną i okolicznościową. Najbardziej znanym jego utworem jest krótkie „Trumpet Voluntary” znane również, jako „Marsz Króla Danii. Utwór ten jest grany podczas uroczystości koronacyjnych.

2.”Preludium i Fuga D-Dur BuxWV 139 –Dietrich Buxtehude

Duński kompozytor Dietrich Buxtehude urodził się w 1637r. Po tym jak w 1668 r. został mianowany organistą kościoła Mariackiego w Lubece, stał się znany i sławny w całej Europie. Jego popołudniowe koncerty przyciągały słuchaczy z odległych regionów, nawet młodego Bacha, który przyszedł pieszo do Lubeki z Arnstadt, aby słuchać i uczyć się od mistrza. Jednym z podstawowych gatunków muzyki organowej są Preludia i Fugi.

3.”Ave Maria” – Giulio Caccini

Giulio Caccini (ok. 1545 – 1618) Włoski kompozytor i śpiewak, członek Kameraty Florenckiej. Sukcesy muzyczne osiągał także na dworach w Ferrarze i Rzymie komponując Intermedia i Madrygały. Słynna pieśń Ave Maria, z którą się zwykło utożsamiać nazwisko Cacciniego, w rzeczywistości została skomponowana przez radzieckiego gitarzystę i lutnistę Władimira Wawiłowa w roku 1970.

4.”Chorał- Nun komm der Heiden Heiland” BWV 539 – Johann Sebastian Bach

Jan Sebastian Bach przez większą część kariery zawodowej był muzykiem kościelnym, nie dziwi, więc fakt, że muzyka organowa stanowi tak ważną część jego twórczości. Olbrzymi dorobek organowy Bacha można podzielić na dwie części: Utwory muzycznie niezależne (różnorodne połączenia z preludiami, fantazje, toccaty i wariacje oraz druga część, czyli dzieła oparte na temacie chorałowym. Chorały są to opracowania popularnych melodii hymnów (chorału protestanckiego). Chorał - Nun komm der Heiden Heiland (Teraz przyjdźcie do poganina) to chorał okresu Adwentu mówiący o przyjściu Chrystusa na świat.

5.”Voluntary in D-Dur”- John Stanley

John Stanley (ur. 17 maja 1712 r. w Londynie, zm.19 maja 1792 r także w Londynie). Angielski kompozytor doby Baroku, organista skrzypek. Stanley jest autorem wielu Oratoriów i 6 koncertów organowych.

6.”Fuga Bolero” – Marian Sawa

Marian Sawa ur. się w 1937 r w Krasnym Stawie. Zmarł w 2005 r w Warszawie. Organista, kompozytor i pedagog muzyczny. Studiował grę na organach w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie u Feliksa Rączkowskiego. Przez wiele lat pełnił funkcję organisty w Katedrze Wojska Polskiego w Warszawie. Był cenionym improwizatorem. Komponował głównie muzykę religijną, utwory organowe, chóralne, wokalno-instrumentalne.

7.”Mission”- Ennio Moriccone

8.”La Callifa”- Enio Moriccone

Miłośnicy muzyki Ennio Moriccone znają go jako kompozytora, dyrygenta. Napisał muzykę do ponad pięciuset filmów różnych gatunków. Pierwsze kroki w muzycznym świecie stawiał już jako sześcioletni chłopiec. Wtedy stworzył swoje pierwsze kompozycje. Na swoim koncie ma ponad 70 milionów egzemplarzy sprzedanych płyt ze swoją muzyką.

"Misja" to film Roland'a Joffe'a do którego ten Włoski kompozytor napisał muzykę. Obraz został zapamiętany głównie za sprawą świetnego aktorstwa i wciągającej, niebanalnej historii. Było w nim jednak jeszcze coś. Coś, czego nie da się pokazać ani opisać w dwóch słowach – wspaniała ścieżka dźwiękowa. Film zrobiony za niewiarygodne, jak na tamte czasy, pieniądze dostał sporo nagród: siedem nominacji i jednego Oscara za zdjęcia, Złotą Palmę w Cannes, dwie nagrody BAFTA i dwa Złote Globy. Oprócz tego zyskał jednak coś o wiele cenniejszego – pamięć widzów. A zapamiętać jest co. Historia nawróconego łowcy niewolników i walczącej o przetrwanie jezuickiej misji wśród Indian, może poruszyć do łez. Do tego dochodzą przepiękne widoki Argentyny i Paragwaju. Jednak prawdziwy sens (nie już tak przyjemny i prosty) filmu ukazuje się dopiero w dalszej jego części, gdy rozstrzygnięty ma zostać los rdzennych mieszkańców Ameryki południowej i głoszących im Ewangelię zakonników. Film oparto na faktach, przez co uchronił się od naciąganego i sztucznego w wielu wysoko budżetowych produkcjach "happy endu".

La Califfa (tytuł ang.: Lady Caliph)[1] – włoski film dramatyczny wyreżyserowany przez Alberto Bevilacqua, po raz pierwszy zaprezentowany w 1971 roku na festiwalu w Cannes. W roli głównej: Romy Schneider.

9.”Marche solenne”- Feliks Nowowiejski

Polski kompozytor epoki XX wieku. Był również organistą i nauczycielem akademickim. Od wczesnego dzieciństwa uczył się gry na fortepianie, organach, skrzypcach, waltorni. Studiował w Konserwatorium Muzycznym w Berlinie oraz w Wyższej Szkole Muzyki Kościelnej w Ratyzbonie. Od 1920 roku prowadził klasę organów w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Poznaniu, gdzie także pełnił funkcję dyrygenta. Komponował utwory organowe i fortepianowe oraz liczne otwory wokalne i chóralne (około 600 pieśni). Jest autorem melodii do „Roty” Marii Konopnickiej.

10.”Ave Maria” – Michał Lorenc

Michał Lorenc to kompozytor muzyki współczesnej. Urodził się w 1955 roku w Warszawie. Należy do najwybitniejszych współczesnych kompozytorów muzyki filmowej. Napisał muzykę do ponad 175 filmów, seriali telewizyjnych, filmów dokumentalnych. Nagrywał muzykę z najlepszymi polskimi orkiestrami; Sinfonią Varsowią, Orkiestrą Filharmonii Narodowej. Michał Lorenc jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej. Ostatnio dużymi sukcesami cieszyły się seriale sensacyjno - kryminalne, do których kompozytor napisał muzykę - „Ojciec Mateusz”, „Oficer”, „Glina”

11.”Panis Angelicus” – Cesar Franc (Chleb Anielski) - Przedostatnia strofa hymnu „Sacris solemniis” napisanego przez św. Tomasz z Akwinu na uroczystość Bożego Ciała, który stanowi tekst modlitw we Mszy świętej i Liturgii Godzin w tym dniu. Św. Tomasz przejawiał niezwykłe nabożeństwo do Najświętszego Sakramentu. Opowiadano, że kiedy rozstrząsał jakieś skomplikowane problemy teologiczne lub filozoficzne, opierał głowę o tabernakulum. Podobno często płakał podczas Mszy Świętej. "Gdy dzieli się Hostię - mówił - Jezus znajduje się w niej podobnie jak odbicie twarzy w kawałkach zbitego lustra". W 1273 roku dwukrotnie zapadł w ekstazę podczas odprawiania Mszy. Wtedy właśnie zwierzył się swemu sekretarzowi, że wszystko inne w porównaniu z tym przejmującym doświadczeniem (wszystko, co widziałem i co mi zostało objawione) jest słomą.

Cesar Frank to Francuski kompozytor i organista belgijskiego pochodzenia. Kompozytor okresu Romantyzmu. Był pierwszym francuskim kompozytorem piszącym poematy symfoniczne. Pracował w Konserwatorium Muzycznym w Paryżu, jako profesor organów i improwizacji.

12.”The Deum”- Marc Antoua Charpentier

A. Charpentier, urodzony w Paryżu w 1643 r., był jednym z najwybitniejszych kompozytorów francuskiego wczesnego Baroku. Pomimo kunsztu i uznania nigdy nie dostąpił zaszczytu audiencji u Króla Ludwika XIV. ”Te Deum ze swym zapadającym w pamięć preludium jest najbardziej znanym dziełem kompozytora.

Te Deum laudamus (pol. Ciebie Boga wysławiamy) – wczesnochrześcijański hymn modlitewny, którego autorstwo tradycja przypisuje świętemu Ambrożemu i świętemu Augustynowi. Hymn generalnie powiela zarys strukturalny wyznania wiary. Rozpoczynając od wezwania Boga, hymn wychwala wszystkich tych, którzy wielbią i czczą Boga, począwszy od hierarchicznie uporządkowanych istot niebieskich, poprzez chrześcijan będących już w niebie, aż po Kościół rozproszony po całym świecie. Następnie wspomina narodzenie, męczeństwo i zmartwychwstanie Chrystusa, po czym ponawia modlitwę, zarówno całego Kościoła, jak i każdego wiernego z osobna, prosi o przebaczenie grzechów, obronę przed pokusami i wyraża nadzieję na zjednoczenie się z Chrystusem.

Łukasz Rogowicz
urodzony 10.09.1986 rok

Naukę gry na organach rozpoczął w Selezjańskiej Szkole Organistowskiej w Lądzie oraz w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia w Koninie w klasie organów pod kierunkiem Hanny Buczkowskiej.Studiował w Akademii Muzycznej im.Jana Ignacego Padereskiego w Poznaniu na Wydziale Muzyki Kościelnej -Organy ad.dc Waldemar Gawiejnowicz.Studia kontynuował w klasie organów Tomaasza Kalisza (UKSW) oraz ad.dr Michała Dąbrowskiego (UMFC).Po ukończeniu studiów doskonalił umiejętności na mistrzowskich kursach interpretacji organowej pod kierunkiem (między innymi): Wolfganga Zerera , Gerharda Weinbergera.Od 2014roku jest wykładowcą w Diecezjalnym Studium Organistowskim w Włocławku (organy, liturgika).Obecnie pełni funkcję organisty w parafi pw.Św. Stanisłąwa w Kramsku oraz w Bazylice Matki Bożej Bolesnej w Licheniu.Koncertował w wielu ośrodkach krajowych, a także w Niemczech, Austrii i Szwajcarii.

Maciej Gwóźdź

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w 2011 roku w klasie trąbki prof. Romana Grynia oraz w 2012 roku w klasie trąbki barokowej prof. Johanna Plietzscha (Niemcy) na tejże uczelni. Swą grę doskonalił także poza granicami kraju, m.in. w klasie trąbki prof. Gabriela Cassone w Novarze we Włoszech.
Jest laureatem wielu konkursów muzycznych o zasięgu ogólnopolskim oraz międzynarodowym. Współpracuje z takimi orkiestrami jak: Sinfonia Iuventus, Warszawska Opera Kameralna, Filharmonia Poznańska, Filharmonia Kaliska, Filharmonia Koszalińska czy Barok Trumpet Ensamble Berlin.  
Występuje często również w roli muzyka sesyjnego wykonując tzw. lead trumpet w wielu produkcjach jazzowych, rozrywkowych oraz studyjnych. Obecnie pracuje na stanowisku pierwszego trębacza Orkiestry Teatru Wielkiego w Poznaniu oraz nauczyciela klasy trąbki w Zespole Szkół Muzycznych w Poznaniu.