Kościół na kartce pocztowej 1904 r.
Kościół od strony południowo-zachodniej
Wnętrze kościoła na starej fotografii
Wnętrze kościoła obecnie - widok z chóru
Nowe organy

W niedzielę 23 lipca odbył się już czwarty koncert w ramach VI Nowotomyskich koncertów kameralno – organowych „U Serca Jezusowego” im. Krzysztofa Wilkusa. Wystąpili artyści z Gdańska – skrzypaczka Maria Perucka oraz organista Roman Perucki.


Koncert rozpoczęła niezwykle okazała organowa kompozycja Jana Sebastiana Bacha – „Preludium i fuga Es-dur”. Preludium było wprowadzeniem do potrójnej, czyli trzytematycznej fugi będącej kunsztowną formą muzyczną opartą na polifonii, z wykorzystaniem różnorodnych technik kompozytorskich. Dodatkową, duchową wartością jest zastosowana tu tonacja z trzema bemolami, symbolizującymi Trójcę Świętą. Organista Roman Perucki zadziwiał świetnym wykonaniem tego jakże różnorodnego i złożonego utworu, ukazując jednocześnie pełnię możliwości brzmieniowych naszego instrumentu. Następny utwór to kompozycja polskiego współczesnego twórcy Janusza Bieleckiego – „Passacaglia na skrzypce i organy”. Jest to utwór o bardzo ciekawej i bogatej harmonii, melodyce i rytmice, nawiązujący jednocześnie do muzyki dawnych epok. Daniel Magnus Gronau to niemiecki twórca muzyki religijnej, zarazem organista, także w Gdańsku, autor Wariacji na temat „Christ ist erstanden” (w jęz. pol. Chrystus Zmartwychwstały), czyli pieśni wielkanocnej, która przypuszczalnie jest najstarszą pieśnią liturgiczną w języku niemieckim. W kompozycji tej można było dostrzec wiele elementów typowych dla muzyki barokowej. Do barokowego stylu nawiązywał też kolejny, współczesny utwór – „Suita w starym stylu” rosyjskiego kompozytora Alfreda Schnittke. Suity barokowe składały się z kilku różnorodnych tańców, później wprowadzano części nietaneczne. W wysłuchanej pięcioczęściowej suicie kompozytor zastosował różnorodne techniki, odmienne w poszczególnych częściach metrum, rytmikę, melodykę z wieloma ozdobnikami, ciekawą harmonię, przez co charakter każdej części był inny, tym samym nadając utworowi barokowy styl. Julien Bret – autor następnego utworu – to także współczesny kompozytor francuski, który na zamówienie grodu astronoma Jana Heweliusza – Gdańska – napisał suitę organową „Hevelius”. Światowa premiera tego dzieła miała miejsce w 2015 r. podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej w Oliwie. Jest to niezwykle radosne, przyjazne dla słuchacza dzieło zaskakujące współczesną harmoniką i różnorodnością brzmienia. Na zakończenie artyści wykonali wspólnie utwór Feliksa Borowskiego „Adoracja”, będący swoistą modlitwą przed Najświętszym Sakramentem. Płynność tematu skrzypcowego i delikatny akompaniament organowy tworzyły specyficzny nastrój sprzyjający rozmyślaniom i kontemplacji, a piękne, delikatne zakończenie utworu to muzyczne Amen tej modlitwy. Podczas koncertu wysłuchaliśmy kilka wspaniałych utworów mistrzowsko wykonanych przez gdańskich artystów, którzy ciekawym repertuarem i swoją grą pozwalali słuchaczom zarówno przenosić się dawne czasy jak i rozkoszować się współczesnymi brzmieniami.

 

PROGRAM IV KONCERTU ORGANOWO – KAMERALNEGO U SERCA JEZUSOWEGO – 23 LIPCA 2017 -

J.S. Bach (1685-1750)
Preludium i fuga Es - dur BWV 552
Kompozycja Mistrza Lipskiego, Jana Sebastiana Bacha to uwerturowe preludium i potrójna fuga z tonacją 3-bemolową symbolizującą Trójcę Przenajświętszą.

Janusz Bielecki (*1962)
Passacaglia per Violino e Organo (arr. Tadeusz Kassak)
Passacaglia polskiego kompozytora Janusza Bieleckiego to dzieło nawiązujące do najlepszych tradycji minionych epok. Posiada trzyczęściową strukturę. Część pierwsza i jej reminiscencja (część trzecia) utrzymane są w duchu epoki renesansu i baroku. Wykorzystują retoryczność muzyki i w swojej emocjonalnej strukturze oddają ból, jakby smutek po stracie ukochanej osoby. Jest to rodzaj pewnego moto ostinatopartii skrzypiec. Część druga jest typową passacaglią, utrzymaną w formie pokrewnej do twórczości wielkiego twórcy - Maxa Regera (wymieńmy tu słynną Passacaglię d-moll J.S. Bacha). Jest niezwykle bogata w warstwie melodyczno- harmonicznej zarówno w partii organów, jak i partii skrzypiec, przy końcu tej części nawiązującej do dramatyzmu części skrajnych utworu. Kompozytor uzyskuje ten efekt poprzez "puste" oktawy i powtarzany motyw szesnastkowy w partii skrzypiec.

Daniel Magnus Gronau (~1700-1747)
Wariacje na temat Christ ist erstanden
Temat z wariacjami na temat Chrystus Zmawychwstan jest. Daniel Magnus Gronau - autor pieśni, preludiów oraz ponad 500 fug w stylu północnoniemieckiej szkoły organowej.
Co istotne w ostatnim czasie odnaleziono ponad 200 zapomnianych partit tego wybitnego niemieckiego kompozytora związanego z Gdańskiem.

Alfred Schnittke (1934-1998)
Suita w starym stylu
Kompozytor, pianista, teoretyk muzyki i pedagog. Jego muzyka wywodzi się z tradycji rosyjskich, niemieckich oraz amerykańskich. Mimo, że Suita w starym stylu to utwór współczesny, to w formie i w stylu kompozytorskim nawiązuje do muzyki barokowej.

Julien Bret (*1974)
Hevelius
Suita napisana przez francuskiego kompozytora młodego pokolenia. Premiera światowa tego dzieła w wykonaniu francuskiego organisty Hervé Désarbre miała miejsce 24 lipca 2015 roku w ramach 58. edycji słynnego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej w Oliwie.

Feliks Borowski (1872-1956)
Adoration
Artyści zaprezentują publiczności piękną modlitwę przed Najświętszym Sakramentem Feliksa Borowskiego, urodzonego w USA potomka polskich emigrantów